30-10-2018

Sundhed

5 sunde for øjnene

Pas på øjnene – de skal holde i mange år
Den vigtigste af alle sanser er syns-sansen.

Faktisk stammer hele 80% af alle sanseindtryk fra øjnene. Måske tillægger du det ikke stor betydning i dagligdagen, men dit syn skal følge dig resten af livet. Og faktisk er der flere forholdsregler, du kan følge for at holde dine øjne raske så længe som muligt.

Du kan træne dig i form og spise dig til en flot figur, det samme gælder for dine øjnes sundhed.

Her er et par ”nemme” tips til at holde dine øjne i god form

5: sunde til øjnene

1: Lige dele omega 3 og 6

Omega er flere ting, og det optimale er, at du får lige dele omega 3 og 6. De to slags omega komplimenterer nemlig hinanden ideelt.

Omega 6 får du fra mælkeprodukter, kød, vegetabilske olier og smør. Du må dog ikke få for meget omega 6, og derfor er det en god ide at stege din mad i olivenolie frem for vegetabilske olier eller smør. Omega 3 kan du til gengæld ikke få nok af, og det findes bl.a. i fede fisk.

2: A, C og E-vitamin

Spiser du varieret og sundt, er det som udgangspunkt ikke nødvendigt at supplere med kosttilskud. Det er især A-, C- og E-vitamin, der er godt for dit syn. En amerikansk undersøgelse har vist, at store doser C- og E-vitamin og mineralerne zink og kobber samt stoffet lutein kan bremse udviklingen af visse former for alderspletter (forkalkning), AMD.

3: Skærm-øjne og indeklima

Motion er vigtigt – selv for øjnene. Med mange timers skærmtid dagligt bliver øjnene nemt irriterede, men heldigvis er der meget, du kan gøre. Vil du undgå øjensygdommen AMD, som med tiden gør dit syn uskarpt, kan du med fordel dyrke en times motion om dagen. I hvert fald har en dansk undersøgelse vist, at testpersoner, som var fysisk aktive mindst syv timer om ugen, havde tre gange mindre forekomst af tidlig AMD end deltagere, som var aktive under to timer om ugen.

4: Grove grøntsager

Grove grøntsager er noget af de bedste, du kan give din krop – og dine øjne. Farvestofferne og vitaminerne i spinat, gulerødder og kål er gode for nethinden og øjets sundhed.

5: UV-stråler

Det er ikke kun din hud, men også dine øjne, der kan blive solbrændt. Hvis du ikke beskytter dine øjne mod solens stråler, kan du lide skade på øjenlåg, hornhinde og linse.

Derfor bør du beskytte dine øjne både sommer og vinter.